Spring spaarzaam om met zone 50 en 70!

18/11/2015 - Algemeen

Met een pleidooi om spaarzaam om te springen met zone 50 en 70, steunt de Fietsersbond de plannen van het Antwerpse stadsbestuur om in de hele stad zone 30 in te voeren. Dit strookt immers volledig met ons 30-50-70-principe: 30 km/u in zones met gemengd verkeer, 50 km/u waar er een aanliggend fietspad is, 70 km/u bij een vrijliggend fietspad. Pas eerst en vooral de snelheid aan aan de bestaande fietsinfrastructuur, in plaats van omgekeerd. Zo kun je je op korte termijn en met weinig kosten veel levens sparen.

Het principe komt eerst

Natuurlijk wenst de Fietsersbond dat de automobilist ook aan de omgeving kan aflezen dat hij maar 30 km/u mag rijden. Op plaatsen waar dat niet het geval is kunnen eenvoudige en goedkope maatregelen zoals wegmarkeringen al veel doen, in afwachting van een grondige heraanleg. Natuurlijk willen wij die materiële ondersteuning en weten wij dat de politie niet op elke straathoek zal kunnen controleren. De 'poorten' komen er ook niet van vandaag op morgen. Langs de wegen waar nog wel 50 of 70 km/u mag gereden worden, zien we bovendien graag de gepaste fietsinfrastructuur.

Foto: ludiek idee voor de 'poorten': tochtflappen kosten minder dan een drempel!

Maar als je niet begint met het principe te stellen, kom je er nooit. Een principe heet niet voor niets ook 'beginsel'. Stellen dat de veralgemening van de zone 30 een omgekeerd effect zal hebben, klinkt alsof je dit beginsel toch liever achteraf stelt en de eerste stap op de lange baan wil schuiven.

Verkeerstechniek?

Stellen dat zone 30 alleen wenselijk is als er 'een goede verkeerstechnische reden voor is', zoals hoge ongevallencijfers of conflicterende verkeersstromen, getuigt van een enge kijk. Een visie die 'verkeerstechnisch' beperkt tot 'autoverkeerstechnisch', vanuit het standpunt van de automobilist voor wie wegen en straten iets zijn om zo snel mogelijk doorheen te rijden - ongehinderd door eventuele obstakels zoals voetgangers, fietsers, bewoners of spelende kinderen.

Maar vooral: moeten we fundamentele keuzes laten afhangen van (auto)verkeerstechniek alleen? Zijn er geen andere redenen om onze steden volledig tot zone 30 te maken? Wij denken alvast aan de algemene veiligheid van tienduizenden fietsers en voetgangers en de levenskwaliteit van honderdduizenden stadsbewoners.