Interview met burgemeester Erik Van Roelen

23/02/2018 - Limburg - Halen

Een interview met de burgemeester van Halen, Erik Van Roelen, naar aanleiding van de opstart van de nieuwe fietsersbondafdeling:

 

·         Beste burgemeester, hoe bent u vanavond naar de vergadering in het stadhuis gekomen?

Met de auto: ik moest mijn zoon afzetten aan de voetbal en ga straks nog naar een begroeting. Moest ik dichter in het centrum van Halen wonen zou met de fiets komen wel een optie zijn.

 

·         Wat vindt U van de huidige fietsinfrastructuur?

Recent is er een team van Traject (www.traject.be) naar Halen gekomen om de fietsinfrastructuur van Halen te beoordelen en over het algemeen waren zij positief. De reflex is er binnen de gemeente om aan de fietser te denken. Er zijn knel- en pijnpunten omtrent de schoolomgevingen. Maar verder zijn de fietspaden die er liggen wel goed bevonden. De reflex om nieuwe fietspaden aan te leggen is er reeds binnen de gemeente en er wordt bij wegenwerken dan ook rekening mee gehouden. Langs de Mosstraat zijn er plannen om nieuwe fietspaden aan te leggen en er zijn nu de wegenwerken aan de verbindingsweg tussen Halen en Losbergen waar ook fietspaden worden aangelegd. Nadeel voor Halen is dat buiten de Staatsbaan (N2) alle wegen gemeentewegen zijn: de stad staat dus zelf in voor de financiering van ontwerp en heraanleg.

 

·         Hoe wenst het stadsbestuur het goede voorbeeld te geven naar het personeel en bij uitbreiding de inwoners van Halen om ze meer te stimuleren om met de fiets naar de bakker of de slager te gaan.

Naar ons eigen personeel is dat vooral het via de fietsvergoeding. Onze sportafdeling wil volgend jaar ook meedoen aan de woensdag fietsdag. We hebben nog de tip gekregen om op woensdag het fietsen in de verf te zetten, aangezien er dan meer ouders thuis van het werk zijn er misschien wel meer met de fiets naar school kan worden gereden.

 

·         Heeft u een idee hoeveel werknemers er met de fiets naar het werk komen?

Neen, we zouden deze cijfers wel eens kunnen opvragen via de fietsvergoedingen. Wel zijn er bij de invoering van die fietsvergoeding, zo'n 5 jaar geleden, meer mensen met de fiets naar het werk beginnen komen.

 

·         Hoe is de Fietskaravaan (www.testkaravaanlimburg.be) onthaald geweest bij de stadsdiensten?

Dat is eerder lauw onthaald. Een aantal ambtenaren die reeds de fiets gebruiken om te komen werken hebben wel hun interesse naar een elektrische fiets laten blijken. De reacties waren toch minder dan verwacht, echte extra’s hebben we er niet uit gehaald.

 

·         Er is onlangs een verkeersstudie door studenten van de UCLL gehouden in het centrum van Halen zelf. Wat waren hun aanbevelingen?

De belangrijkste aanbeveling was dat in veel straten eenrichtingsverkeer zou ingesteld moeten worden. Het was wel vooral een plan naar voor geschoven enkel vanuit hun tellingen en statistieken. Jammer is wel dat dit niet in de praktijk is afgetoetst met verschillende actoren zoals bv. de lokale handelaars. Op zich wel interessant om dit cijfermateriaal van deze studie te hebben.

 

·         Worden deze bevindingen ergens kenbaar gemaakt of gecommuniceerd?

Nu in het kader van de streefbeeldstudie van het centrum van Halen is dit wat ondergeschikt.

 

·         Wat houdt dit streefbeeld juist in?

Over zo’n 10 a 15 jaar willen we binnen het centrum van Halen een duurzaam verkeersbeleid instellen om het doorgaand verkeer te weren en verkeersremmende maatregelen te gaan inbouwen.

 

·         Wat is de timing juist hieromtrent?

Vorige week is het studiebureau aangesteld, dit gaat dan over 5 à 6 maanden. We gaan uit vanuit het mobiliteitsplan, maar dit zou eens verder mogen geüpdatet worden.

 

·         Wordt de ringweg mee opgenomen in dit plan? Wat met de aansluiting van de Firmin Jacobslaan op de Staatsbaan.

Het doortrekken van de ringweg van aan de Firmin Jacobslaan tot aan de Staatsbaan langs de Velpe zal mee afhangen van het Agentschap Wegen en Verkeer, want dan moet het kruispunt met de Mosstraat ook worden heringericht.

 

·         Op de website van de stad is onder de rubriek van mobiliteit & openbare werken zo goed als geen informatie te vinden. Zal hier in de toekomst verandering in komen?

Een van de volgende dingen wat we gaan doen is een informatie adviseur aanstellen. Momenteel is communicatie wat ons pijnpunt binnen de gemeente waar we nog groei mogelijkheden hebben. We zijn nu aan het werken aan een vernieuwde website en deze zal begin 2018 online gaan.

 

·         Wat vindt U van het idee om een deelwagen van Cambio ook naar Halen te halen?

We zijn een tijdje geleden naar een voorstelling en uiteenzetting hiervan geweest maar het leek ons in onze landelijke gemeente momenteel geen grote meerwaarde. We hebben voor ons gemeentepersoneel ook een fiets staan, zodat ze snel en makkelijk op en af kunnen rijden om wat klein uit te halen, waardoor een extra wagen weer is uitgespaard.

 

·         Als laatste vraag, hoe ziet het schepencollege een mogelijke samenwerking met de fietsersbond?

De fietsersbond kan aansluiten bij de mobiliteitscommissie, welke voor het mobilteitsplan werd samengeroepen. Dit als een fase voor het sfeerbeeld als klankbord te kunnen dienen.

 

·         Bedankt om dit interview te mogen afnemen.

Graag gedaan, jullie mogen zeker de kritische noot zijn en ideeën inbrengen binnen de gemeente. Het fietsbeleid blijkt ook wel meer en meer een politiek thema te worden.