AWV realiseert middeneilandjes aan Ovenveld en Schaapswegel

21/09/2016 - Oost-Vlaanderen - Melle

Dringend evalueren

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) realiseerde twee middeneilanden op de Geraardsbergsesteenweg, “...zodat fietsers veiliger kunnen oversteken”, aldus het gemeentebestuur. De Fietsersbond betwijfelt of de veiligheid er veel op verbeterd is. “Zoals het nu is uitgevoerd, is de oversteek een gemiste kans”, verklaart Joris De Wilde, voorzitter van de Fietsersbond. “We hadden nochtans heel wat verbeteringen voorgesteld toen het ontwerp nog op de tekentafel lag. We hopen dat het gemeentebestuur de situatie zo snel mogelijk gaat evalueren en onze suggesties opnieuw wil bekijken.”

Fietsers zijn geen snelheidsremmers

Fietsers die de Geraardsbergsesteenweg willen oversteken ter hoogte van de Ovenveldstraat en het fietspad Schaapswegel riskeren daar al jaren hun leven. Daarom besloten de wegbeheerder (AWV) en het gemeentebestuur om daar de weg breder te maken en er twee middeneilanden aan te leggen. “Zo kunnen fietsers in twee tijden en op een veilige manier de gewestweg dwarsen”, klonk het bij de aankondiging van de werken op de gemeentewebsite.

Voor de Fietsersbond mangelt er toch een en ander aan het ontwerp en de uitvoering: de snelheid van de auto’s wordt onvoldoende geremd, het middeneiland is erg smal om veilig te kunnen oversteken en het ontwerp verwacht tegennatuurlijk gedrag van fietsers:

  • De middeneilanden zouden een snelheidsvertragend effect moeten hebben, maar volgens de Fietsersbond is de asverschuiving veel te klein om de snelheid van automobilisten voldoende af te remmen. Beter zou zijn als weginrichting en signalisatie ervoor zorgen dat automobilisten hun snelheid aanpassen lang voordat ze aan de oversteek komen en niet pas als ze op enkele meters van een overstekende fietser zijn genaderd.
  • Fietsers die zich op het middeneiland bevinden, staan daar uiterst kwetsbaar. Het middeneiland aan het Ovenveld is 1,6 meter breed. Een gewone fiets is 1,8 meter lang en met een fietskar of aanhangfiets is het helemaal levensgevaarlijk.
  • Fietsers maken niet de onnatuurlijke omweg die het ontwerp van ze verwacht. Toen de Fietsersbond recent postvatte, bleek geen enkele van de fietsers die de oversteek nam dat eigenlijk te doen zoals ze verondersteld worden. Zoals verwacht, steken veel fietsers over waar ze op de gewestweg komen of gaan ze een stuk spookrijden op het enkelrichtingsfietspad. Uiteraard horen fietsers zich aan de wegcode te houden, maar een ontwerp dat ingaat tegen het natuurlijke gedrag van een weggebruiker vráágt om problemen.

Hoe dan wel?

Wat de Fietsersbond vooral jammer vindt, is dat ze het ontwerp uitgebreid had becommentarieerd. Een hele reeks suggesties, zowel naar uitvoering als naar ontwerp, zouden hier echt een veilige oversteek van hebben gemaakt. “Onze voorstellen zouden het aantal conflictpunten verminderen en ervoor zorgen dat de automobilisten echt vertragen”, vat de Fietsersbond samen.
Ondanks de expliciete vraag van de Gemeentelijke Werkgroep Verkeer om het ontwerp te herzien, negeerde het college van Burgemeester en Schepenen zijn belofte om het opnieuw op de agenda te zetten en gaf het nog voor de zomer groen licht aan AWV. Volgens Schepen Gistelinck staat de uitvoering niet in de weg van bijkomende realisaties. “We nemen hem daar op zijn woord”, zegt de Fietsersbond. “Hopelijk komt er snel een evaluatie en herbekijkt de werkgroep onze suggesties. Maar zelfs dan is het jammer dat het oplapwerk zal blijven. Waarom niet meteen een goed ontwerp uitwerken? Op termijn scheelt dat zowel in tijd, budget en vooral in veiligheid.” 

De suggesties van de Fietsersbond

In essentie wil de Fietsersbond het aantal mogelijke conflictpunten verminderen en ervoor zorgen dat automobilisten met aangepaste snelheid aan de oversteek komen:

  • Herbekijk de hele inrichting van het kruispunt Schauwegemstraat/N465. Optie 1: een meer loodrechte kruising tussen beide wegen en het fietspad vanuit de Spoorlaan afleiden naar dat kruispunt. Optie 2: kruispunt inrichten als 'woonerf', waarin door ontwerp aangepaste snelheid wordt afgedwongen.
  • Kan er een dubbelrichting-fietspad worden aangelegd aan de kant van de Ovenveldstraat, zodat de oversteekbeweging aan het nieuwe kruispunt kan? In de huidige uitvoering zullen veel fietsers hoe dan ook onder de brug tegen de richting rijden naar de voor hen snelste oversteekplaats. Te onderzoeken of de weg breed genoeg is voor een conform dubbelrichting-fietspad.
  • Voorzie verkeerslichten met een drukknop.
  • Verplaats het middeneiland aan de Ovenveldstraat meer richting Kouterslag, zodat op die manier de hele recreatiezone wordt afgebakend

Meer suggesties en opmerkingen op het huidige ontwerp, formuleerde de Fietsersbond tijdens de Gemeentelijke Werkgroep Verkeer van 9 maart 2016 (zie hier voor het verslag met de suggesties).