De via-sinjoor en een stadslus voor fietsers

12/07/2021 - Antwerpen - Antwerpen

Schepen en districtsburgemeester weten nog altijd niet wat brede fietspaden zijn.

Nog niet zo lang geleden werd er op de Teniersplaats, de toegangspoor van de Meir, de allereerste diefstalveilige fietsenstalling van onze stad geopend. Vandaag vernemen we via de media dat fietsers niet echt meer welkom zijn op de Meir. Koen Kennis (schepen mobiliteit van stad Antwerpen) en Paul Cordy (schepen mobiliteit van district Antwerpen) kondigen met trots de heraanleg van de stadslus aan (de stratenlus bestaande uit Kipdorp, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Wijngaardbrug, Wolstraat, Borzestraat en Sudermanstraat).

Ze spreken van "een aanzienlijke verbetering van de situatie voor fietsers" en van "brede fietspaden".

Als Fietsersbond willen we nogmaals herhalen dat wij als verdedigers van veilig en comfortabel fietsen in de stad fel zijn gekant tegen de voorliggende plannen. Met dit plan krijgen de fietsers helemaal niet de ruimte die ze verdienen maar zullen ze nog decennia worden opgescheept met veel te smalle restruimte waar bovendien waarschijnlijk veelvuldig wagens op zullen stilstaan om te laden en te lossen.

Er worden in het voorliggende plan fietspaden voorzien van 1,50 m breed tot maximaal 1,75 m breed. Bij een verkeerde lezing van het vademecum fietsvoorziening kan men concluderen dat deze breedtes net aan de verouderde minimale normen voldoen van het vademecum fietsvoorzieningen voor zeer rustige fietspaden. Van zogenaamde brede fietspaden is dus zeker geen sprake.
Volgens het advies van Fietsberaad betreffende duurzame breedtes van fietspaden (Een duurzame breedte voor fietspaden - Fietsberaad Vlaanderen) is 2 meter echter het absolute minimum maar zou daar met de verwachte en gewenste gebruik zeker 3 meter brede eenrichtingsfietspaden moeten voorzien worden.

In het midden van het centrum van een stad waarin er al zoveel gefietst wordt maar iedereen aangeeft dat het fietsgebruik verder moet gestimuleerd worden en nog verder zal stijgen is de aanleg van zo’n extreem smalle fietspaden onverdedigbaar.

Vanwege de beperkte breedte van de straat rekening houdend met noodzakelijke voetpadverbreding en de aanwezigheid van de tram zijn brede fietspaden niet mogelijk. Fietspaden zijn daar echter ook niet noodzakelijk indien men voldoende inzet op het beperkten van het autoverkeer en de naleving van de snelheidsbeperking en van art. 40ter (inhaalverbod voor gemotoriseerd verkeer indien men niet minstens 1 meter afstand kan houden). Ook een fietsstraat zou in groot deel van die straten een oplossing kunnen bieden, natuurlijk ook in dat geval in combinatie met een correcte heraanleg en het noodzakelijke handhavingsbeleid.

De Fietsersbond betreurt het dat bij zo’n projecten een sterk verouderde visie over mobiliteit in de stad bepalend zijn voor de gemaakte keuzes. Wij voorspellen dat de geplande heraanleg niet de kwaliteit zal bieden die fietsers mogen verwachten en stad Antwerpen niet dichter bij de noodzakelijke en met het toekomstverbond afgesproken modal shift zal brengen.

info:
- Het overzichtsplan
- Heraanleg Stadslus