De Turnhoutsebaan wordt een fietsstraat

29/09/2021 - Antwerpen - Antwerpen

Minister Lydia Peeters kondigde op dinsdag 28 september 2021 aan dat de Turnhoutsebaan deel gaat uitmaken van de zone dertig en een fietsstraat zal worden.

De Fietsersbond Antwerpen is erg blij dat de Turnhoutsebaan eindelijk wordt aangepakt. Deze straat is al lang een doorn in het oog van vele fietsers en verschillende actiegroepen (Pak ze aan, de Turnhoutsebaan!, Bewoners-Actiegroep 30 MAX, Fietsersbond Antwerpen).
Ingrijpen uitstellen tot de tram volledig ondergronds zou worden gebracht en er minder bussen bovengronds zouden rijden was voor de Fietsersbond geen aanvaardbare optie.

De snelheidsbeperking tot 30 km/uur past geheel binnen de 30-50-70-fietsersbondvisie. Neemt men verkeersveiligheid ernstig dan kan men geen snelheden van meer dan 30 km/uur toelaten bij gemengd verkeer.

De Fietsersbond is zich er bewust van dat de Turnhoutsebaan zeker niet aan alle kenmerken voldoet van een goede Fietsstraat en dat grondige handhaving van zowel het inhaalverbod als de snelheidsbeperking van 30 km/uur noodzakelijk zal zijn.

Een fietsstraat is geen wonderoplossing en om de Turnhoutsebaan veel aangenamer te maken zal ook het aantal auto’s dat via deze weg naar het centrum van Antwerpen rijdt moeten verminderen. Er moet dus echt werk gemaakt worden van de beloofde modal shift die in het centrum verder moet gaan dan de beloofde 50/50 (= maximaal 50% verplaatsingen met de auto).
De zogenaamde rode loper (de verschillende fietsstraten ten noorden van de Turnhoutsebaan) is voor veel fietsers nooit een comfortabel en veilig alternatief geweest.

Maar een fietsstraat benadrukt wel het bestaande inhaalverbod en is een sterk signaal dat de auto niet meer koning mag zijn op de Turnhoutsebaan. Gemotoriseerd verkeer is immers nu al verplicht om binnen de bebouwde kom minimaal 1 meter afstand te houden bij het inhalen van fietsers, wat betekent dat op het grootste deel van de Turnhoutsebaan legaal inhalen niet mogelijk is.

Voor de autodoorstroming zal het weinig verschil maken. Sowieso mag autodoorstroming geen prioriteit zijn, maar de doorstroming wordt daar vooral bepaald door de verkeerslichtenregeling, de hoeveelheid autoverkeer, de dubbel geparkeerde wagens en de parkeermanoeuvres. Het benadrukken van het bestaande inhaalverbod en het verminderen van de maximale snelheid naar 30 km/uur is voor de doorstroming weinig relevant.

 

Over de beste lange-termijnoplossing wil de Fietsersbond Antwerpen graag mee nadenken.
De aanleg van fietspaden is voor de Fietsersbond enkel acceptabel als deze een breedte hebben in overeenstemming met het advies van Fietsberaad: “Een duurzame breedte voor fietsinfrastructuur.” Op de Turnhoutsebaan betekent dat er 2 éénrichtingsfietspaden van minimum 3 meter breed moeten worden aangelegd.

De Fietsersbond wil minister Lydia Peeters ook uitdrukkelijk bedanken voor deze eerste noodzakelijke stap naar een veiligere en aangenamere Turnhoutsebaan. Het mag niet bij deze stap blijven, maar we zijn verheugd dat er evolutie in de goede richting is.