Exit fietspaden Lepelstraat en Kerkhofstraat

28/09/2015 - Oost-Vlaanderen - Brakel

Brakel blijft bij 0 (nul) meter fietspaden langs gemeentewegen

Ook in 2015 heeft de gemeente Brakel nog steeds nul (0) kilometer fietspaden langs de gemeentewegen. Het gemeentebestuur legt zich neer bij deze toestand: de voorziene fietspaden langsheen de Lepelstraat zijn simpelweg afgevoerd en de fietspaden langsheen de Kerkhofstraat zitten al vijf jaar in de diepvries en blijven daar ook. De fietssuggestiestroken langsheen de fietsroutes, beloofd in 2010 en reeds meerdere keren voorzien in de begroting, zijn na aandringen van de Fietsersbond eindelijk uitgevoerd.

Voeg dit bij de aanleg van fietspaden langs de gewestwegen die reeds 12 jaar aansleept en het is duidelijk dat fietspadenbeleid voor de paarse meerderheid al 15 jaar geen prioriteit is.Dit is het voor de burgers wel. In alle enquêtes rond de gemeenteraadsverkiezingen staat de aanleg van fietspaden steevast bovenaan!

In 2010 nam het gemeentebestuur, onder druk van Fietsersbond Brakel, de beslissing om fietspaden aan te leggen langsheen de Lepelstraat in en de Kerkhofstraat. Beide straten behoren tot het Fietsroutenetwerk waarvoor de gemeente 80% subsidies ontvangt bij de aanleg van fietspaden. Omdat de Lepelstraat en de Kerkhofstraat druk gebruikt worden door fietsende scholieren, werd dit besluit enthousiast onthaald door de Fietsersbond. Op grote deel van beide wegen mag 70 km/uur gereden worden. Het zouden bovendien de eerste meters fietspad langsheen Brakelse gemeentewegen worden. Brakel bengelt immers helemaal onderaan de Vlaamse ladder wat betreft fietspaden langs gemeentewegen: nul (0) kilometer om precies te zijn.

Na vijf jaar vroeg Fietsersbond Brakel naar een stand van zaken van beide dossiers. Wat blijkt? Het dossier voor fietspaden langsheen de Lepelstraat is in alle stilte afgevoerd. Officiële reden volgens het gemeentebestuur: "In het meerjarenplan 2014-2019 werden binnen de strikt sluitende (Europees aangestuurde) financiële regels geen middelen gevonden voor fietspaden langs de Lepelstraat".

Fietsersbond Brakel vindt het van weinig moed getuigen om de schuld bij anderen (Europa!) te leggen. Alsof Europa verbiedt fietspaden aan te leggen. Waarom niet gewoon toegeven dat men liever andere zaken realiseert i.p.v. fietspaden? Het gaat hier gewoon om prioriteiten stellen. Als de meerderheid wil dat de fietspaden er komen, dan komen ze er. Een begroting opstellen en de middelen voorzien, betekent keuzes maken. Elke begroting, elk meerjarenplan is één lange opsomming van keuzes. Bovendien werden langsheen de Lepelstraat voor enkele jaren nog grootschalige Aquafin-werken uitgevoerd. Dit was het uitgelezen moment om er fietspaden aan te leggen.

 2015: Geen fietspaden langs Kerkhofstraat. Schuldige: Aquafin

Ook langs de Kerkhofstraat zijn er nog steeds geen fietspaden te zien. Volgens het gemeentebestuur is hier de Vlaamse Overheid de schuldige. Na al die jaren zijn immers nog geen gelden voorzien voor de aanleg van een nieuw rioleringsstelsel. En dus gebeurt er ook niks voor de fietsers…

Gluren bij de buren: wat Brakel niet wil en kan, doet het kleine Lierde wel!

Brakel kan misschien eens te rade gaan bij de kleine buurgemeente Lierde. Een gemeente met maar half zoveel inwoners als Brakel bewijst dat keuzes maken ten voordele van de fietsers wel degelijk kàn, ook in budgetmoeilijke tijden! Lierde realiseerde de voorbije jaren stap voor stap verschillende veilige fietsverbindingen: tussen Deftinge en Sint-Martens-Lierde, tussen Deftinge en Geraardsbergen. En momenteel zijn er werken in Sint-Maria-Lierde. De Brakelse meerderheid en schepen van Mobiliteit Thomas, moeten gewoon toegeven dat ze al 15 jaar andere keuzes maken, zonder wakker te liggen van de fietsers.

x