Fietsersbond vraagt toepassing 30-50-70-principe in Antwerpen

19/08/2020 - Antwerpen - Antwerpen

Uitgangspunt : aanwezige fietsinfrastructuur bepaalt de maximum toegelaten snelheid

Vele mensen onderschatten nog steeds het gevaar van snelheid. De kans dat een voetganger of fietser overlijdt bij een aanrijding door een auto die tegen 50 kilometer per uur rijdt, is 60 procent. Rijdt die auto 30 kilometer per uur, dan is dat ‘slechts’ 15 procent. Het is dus noodzakelijk dat de snelheid van het autoverkeer wordt aangepast aan de aanwezige fietsinfrastructuur, anders wordt het snelheidsverschil tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer te groot. Dat vergroot het risico op ernstige ongevallen heel sterk en is allesbehalve bevorderlijk voor een prettig fietsklimaat.
De Fietsersbond vraagt daarom dat het 30-50-70-principe wordt toegepast in alle Antwerpse straten:

  • Als er maximum aan 30 km per uur mag worden gereden, dan kan gemengd verkeer zonder een apart fietspad.
  • Auto’s tot 50 km per uur laten rijden, kan enkel als er een fietspad aanwezig is.
  • Op wegen waar men tot 70 km per uur mag rijden, moet het fietspad minstens één meter van de rijweg zijn afgescheiden.

In aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen bracht de Fietsersbond Deurne alle straten in Deurne die niet aan het 30-50-70-principe voldeden al in kaart. Ondertussen werd die kaart aangevuld voor de hele stad Antwerpen. De kaart kan hier geraadpleegd worden en via de website en Facebookpagina van de Fietsersbond Antwerpen of Fietsersbond Deurne.

De Fietsersbond vroeg aan het kabinet Koen Kennis om alle op de kaart aangeduide straten snel en zonder uitzondering aan te pakken. Dat kan heel snel gaan, want voor de Fietsersbond is het belangrijk dat men eerst begint met het snelheidsregime in de betrokken straten aan de bestaande fietsinfrastructuur aan te passen. Pas als daarna ook de fietsinfrastructuur is aangepast, kan de snelheid van het autoverkeer eventueel weer omhoog. Mensenlevens zijn nu eenmaal belangrijker dan het feit dat de toegelaten snelheid tot aan de heraanleg tijdelijk naar beneden gaat.

De stad heeft met de invoering van de zone 30 een stap voorwaarts gezet naar een veiliger verkeer voor voetgangers en fietsers. Er zijn echter nog te veel straten die niet zijn aangepast. Zo staat in het mobiliteitsplan van de stad dat ook in industriezones de straten zonder fietspaden een snelheidsregime van 30 km/u moet krijgen. Uit de kaart van de Fietsersbond blijkt echter dat deze belofte onder meer in de Kernenergiestraat in Wilrijk of de industriezone naast de brug van den Azijn nog niet in de praktijk is gebracht. Het aanpakken van de straten die niet aan het 30-50-70-principe voldoen is de volgende logische stap naar een veilig verkeer voor fietsers en voetgangers. Politici en wegbeheerders moeten durven om keuzes te maken, waarbij de veiligheid en het comfort van de fietsers en voetgangers vooropgesteld worden. De Fietsersbond stelt zich constructief en beschikbaar op om de bevoegde overheden verder uitgebreid te adviseren.