Wat is er nodig voor een echt fietsklimaat?

Sinds de verkiezingen in 2014 steeg het fietsgebruik in Vlaanderen en Brussel aanzienlijk. Fietsers hebben een sterke positieve impact op het klimaat en hun omgeving: minder CO2-uitstoot en een betere luchtkwaliteit. Voor afstanden tot 25km is de fiets ideaal, voor langer kan je een deelwagen of het openbaar vervoer nemen.

Maar we kunnen nog meer mensen op de fiets krijgen: vandaag bijvoorbeeld fietst 16% van de mensen naar het werk. Dat kan en moet naar omhoog. En daar zijn meer investeringen voor nodig. Een verplichte en hogere fietsvergoeding bijvoorbeeld. 

Het aantal fietsers groeit zo snel, het beleid volgt niet snel genoeg.

We zien meer fietssnelwegen, een goede zaak. Op veel plaatsen geraak je er echter niet veilig op. Bedrijventerreinen bijvoorbeeld zijn niet altijd fietsvriendelijk. Ook hebben we meer veilige fietsstallingen nodig en veilige verkeerslichten.

Beleidsvoerders houden vaak vast aan een én-én beleid: ze willen iets doen voor de auto en voor de fiets. Het is tijd om keuzes te maken.

Geef meer ruimte aan fietsers. En, realiseer voorzieningen op fietsbare afstand. Je ruimtelijke ordening daar op afstemmen. 

Zorg ook voor een veilige omgeving zonder conflictsituaties. Nu kan een fietser gegrepen worden door rechtsafslaand verkeer, omdat wagens en vrachtwagens op hetzelfde moment groen hebben. Zorg dat groen ook echt veilig is. En dat veilige doorstroming primeert op snelle doorstroming. 

Meten is weten

Gericht investeren lukt pas als je weet waar de knelpunten zitten. De Fietsersbond vraagt een preventieve aanpak van gevaarlijke punten. Zodat er niet eerst doden of gewonden moeten vallen. 

Ook een centraal fietsregister is nodig om de strijd tegen fietsdiefstal aan te gaan. En meer veilige en bewaakte fietsenstallingen.

Dat en veel meer vraagt de Fietsersbond aan de overheid. Samen met onze leden willen we hen daar graag in ondersteunen.

Lees het volledige artikel waarop deze tekst is gebaseerd hier. Onze voorstellen voor een echt fietsklimaat vind je hier

Lees het persbericht