Deel ondergrondse fietsparking aan Centraal Station in de toekomst betalend
Het Antwerpse stadsbestuur en de NMBS plegen momenteel overleg over het betalend maken van een deel van de fietsenstalling aan het Centraal Station. Wat is de mening van de Fietsersbond?
De stad en de NMBS willen met deze ingreep de veiligheid van deze ondergrondse parking verbeteren. Er zijn (volgens de NMBS) geen plannen om de volledig ondergrondse stalling betalend te maken. Het gaat om plannen om een klein deel van de ondergrondse fietsstalling af te sluiten en de toegang te beperken voor mensen die hiervoor willen betalen. Gratis parkeren zal dus mogelijk blijven.
Wat vindt de Fietsersbond Antwerpen hiervan?
Weliswaar biedt een afgesloten stallingsruimte meer veiligheid voor de gebruikers. Maar iedereen – ook eenmalige bezoekers – moeten hun fiets veilig en comfortabel kunnen stallen aan het Centraal Station. De veiligheid aanbieden aan een klein deel van de fietsers is niet voldoende. De problemen die zich nu stellen aan de fietsstalling aan het Centraal Station moeten voor alle gebruikers opgelost worden :
- De toegang langs de trap en met fietssleuf is onbruikbaar voor veel bakfietsen en voor minder sterke mensen met een zware, dikwijls elektrische fiets. Ook voor gewone fietsers is de toegang geen voorbeeld van fietsvriendelijkheid. Er zijn vele voorbeelden van fietsvriendelijke toegangen (zie Rotterdam …. ).
- Er bestaat een reëel diefstal- en vandalismeprobleem.
- Het onveiligheidsgevoel wordt o.a. versterkt door vervuiling, urinegeur, het verblijf van daklozen, ….
- Er is geen duidelijke aanduiding van lege plaatsen.
- Er zijn geen duidelijke aanduidingen die toelaten makkelijk te onthouden waar je je fiets heeft achtergelaten.
Als de NMBS en stad Antwerpen het fietsgebruik wensen te stimuleren dan is het onvoldoende deze problemen slechts op te lossen voor een beperkt aantal gebruikers. De huidige plannen zijn helemaal niet ambitieus genoeg. We moeten verder vooruitdenken.
Is betalend parkeren dan onbespreekbaar?
Voor de Fietsersbond Antwerpen is betalend fietsparkeren in de toekomst niet totaal onbespreekbaar. Het principe dat de gebruiker betaald is ook voor fietsstallingen verdedigbaar. Ook fietsparkeerplaatsen creëren en onderhouden kost geld. Ook in Nederland, het fietsland bij uitstek, is betalend parkeren aan stationsstallingen een normale zaak.
Maar de overheid en de NMBS zou het fietsgebruik en het combineren van fiets met treingebruik moeten stimuleren gezien de vele voordelen dat dat biedt. De kosten-batenanalyses laten er geen twijfel over bestaan, meer fietsen is goed voor de maatschappij, de economie, de gezondheid. Elke km fietsen brengt de samenleving immers 0,40 cent op!
De Fietsersbond Antwerpen vindt het betalen voor het fietsparkeren aan een station alleen acceptabel als minimaal aan de volgende voorwaarden is voldoen:
- De stalling moet echt bewaakt worden. Camera’s volstaan daarbij niet.
- De stalling moet goed onderhouden en netjes zijn. Afval, urinegeur, … is niet acceptabel.
- De stalling moet voor soorten fietsen bereikbaar en comfortabel en veilig bruikbaar zijn.
- Er moet een systeem zijn dat het makkelijk maakt om de gestalde fiets terug te vinden. Ideaal is een systeem waarbij men exact weet waar men de fiets heeft achtergelaten.
- Aanvullend bieden de volgende voorzieningen meerwaarde: Kastjes om materiaal als fietsbatterijen, fietshelmen, … achter te laten, een fietspomp, een fietsreparatiezuil met basismateriaal om noodherstellingen uit te voeren, …
Als aan deze voorwaarden voldaan wordt dan kan overwegen om te laten betalen voor langdurig parkeren. Het kort parkeren moet in alle gevallen gratis blijven.