Vacatures bij de Fietsersbond

Zoek je een job in de communicatie, maar wil je eerst wat ervaring opdoen in het werkveld? Ben je tegelijk een schrijf- en IT-talent?
Solliciteer dan voor de stage communicatie!

Doe je liever administratiewerk in een inspirerende omgeving, met de mogelijkheid om eigen initiatieven te ontwikkelen?
Word dan vrijwilliger voor Bike to Work!


Word lid van de Fietsersbond en win een loopfiets!

Sluit je aan bij de Fietsersbond voor 31 juli 2014! Je krijgt een leuk boekje cadeau over fietsen met kinderen en maakt kans op een loopfietsje van Kokua.

Leren fietsen met een loopfiets gaat veel makkelijker dan met zijwieltjes. Kleuters van 2 tot 5 kunnen er eindeloos mee spelen. De Kokua Jumper groeit mee met je kind, is licht en supersterk.

De Fietsersbond is dé belangenbehartiger en gesprekspartner bij de overheid als het over fietsen gaat. Met jouw steun zorgen we voor meer ruimte, plezier en veiligheid voor alle fietsers, jong en oud.


Fietsersbond dringt aan op gesprek met regeringsonderhandelaars

Kris Peeters en Geert Bourgeois zijn druk bezig met regeringsonderhandelingen en hebben ook al “het middenveld” uitgenodigd, maar aandacht voor de fiets toonden ze vooralsnog niet.

De Fietsersbond dringt erop aan om een gesprek met ons niet uit te stellen. Ook in het kader van de recente ongevallencijfers is het essentieel dat de volgende Vlaamse regering doortastende keuzes maakt. Maar inzetten op de fiets betekent ook onmiddellijke winst op sociaal en economisch vlak.


Passagiers doen geen verkeerservaring op. Laat kinderen meer fietsen!

Persbericht 24/6/2014
Fietsersbond waarschuwt voor verkeerde reactie op ongevallencijfers

Kinderen tussen 6 en 14 jaar lopen 63 keer meer kans op een verkeersongeval als fietser dan als passagier in de auto, stelt het BIVV. Ter verklaring wijst men op hun gebrek aan ervaring.

De Fietsersbond waarschuwt dat het geen oplossing is om kinderen meer met de auto te brengen. “Het is net door passief mee te rijden dat kinderen en jongeren te weinig verkeerservaring opdoen. Ook wanneer ze auto leren rijden, beginnen ze dan met een achterstand,” zegt Roel De Cleen.


Publicaties Fietsersbond nu ook online

Voortaan kan je de driemaandelijkse nieuwsbrieven en andere publicaties van de Fietsersbond online inkijken via Issuu.

Enkel aangesloten leden van de Fietsersbond ontvangen de nieuwsbrief ook in een papieren versie. Een reden te meer om meteen lid te worden van de belangenbehartiger van fietsers in Vlaanderen en Brussel.



Wat is jouw kink in de link?

Kilometers omweg om een autosnelweg over te steken? Een pad dat doodloopt op een spoorweg? Al te vaak botsen fiets- en wandelpaden op een moeilijk te nemen barrière. Een obstakels dat logische verbindingen onderbreekt.

Het project  Kink in de link brengt dit soort obstakels in kaart, maar ook bestaande oplossingen. En daarvoor hebben we jouw hulp nodig!

Door de kaart aan te vullen en verder te helpen verspreiden, werk je actief mee aan een beter netwerk voor zachte weggebruikers. En je kan een fietskaart of wandelgids winnen uit je eigen streek!


Verkeersverbod voor kinderen?

Dinsdag 10 juni 2014 fietste een zevenjarig kind naar school. Ze kwam nooit aan, maar landde onder een vrachtwagen. Veel vingers wezen al snel richting ouders. Waarom laten ze zo'n kind alleen op de fiets?

Maar wat met deze vragen: Is het verantwoord dat zware vrachtwagens net voor schooltijd in een schoolomgeving rijden? En willen we wel een maatschappij die een verkeersverbod oplegt aan kinderen onder de tien?

Mobiliteitsexpert Kris Peeters stelt nog meer pertinente vragen en de Fietsersbond treedt hem bij.


Eigen fiets, dikke bult?

Opiniestuk van Bruno Coessens in De Standaard op 11 juni 2014

Door een betere registratie van verkeersongevallen geven statistieken eindelijk een beter beeld van de realiteit. Al is die realiteit pijnlijk: het aantal zwaargewonde fietsers is vijf keer zo hoog als officieel gedacht. Hun aandeel is geen 16, maar 38 procent van het totale aantal verkeersslachtoffers (DS 10 juni). Ontstellend, en toch blijven het ook maar cijfers. Wat zit er achter die statistieken? En hoe lossen we dat op?


10/06/2014 - “Zet de fietser in het regeerakkoord!”

Persbericht 10 juni 2014: Vervijfvoudig investeringen in fietsinfrastructuur

Verbeterde statistieken tonen aan dat er vijf keer meer zwaargewonde fietsslachtoffers zijn dan tot nu toe gerapporteerd werd (vandaag in De Standaard). De Fietsersbond wil dat de huidige investeringen in fietsinfrastructuur vervijfvoudigen en roept de onderhandelende partijen op om dit concreet engagement op te nemen in het Vlaamse en Brusselse regeerakkoord.


Inhoud syndiceren