Meer en meer Vlaamse steden en gemeenten gaan voor zone 30

13/12/2021 - Algemeen

Een zone 30 maakt een stad of gemeente verkeersveiliger. Hierdoor kiezen bewoners en bezoekers meer voor de fiets. Op initiatief van Leuven sluiten verschillende gemeenten zich aan bij de ‘coalitie van 30’. Ze engageren zich om de zone 30 uit te breiden.

Zwalm, Beveren, Genk, Hasselt, Sint-Niklaas, Mechelen, Aalst en Gent sloten zich samen met Leuven al aan bij ‘Coalitie van 30’, een initiatief van de stad Leuven, VSV, VVSG en Fietsberaad Vlaanderen. De steden en gemeenten kiezen ervoor om de zone 30 binnen de bebouwde kom breder uit te rollen. Daarnaast willen ze actief hun kennis delen rond de meerwaarde en mogelijkheden van zone 30. Met elkaar en met andere gemeenten.

Zone 30 voor veilig verkeer

Het meest verwachte voordeel van een zone 30  is de verbetering van de verkeersveiligheid. Uit het voorbeeld van Brussel,  waar sinds januari van 2021 de zone 30 algemeen werd, blijkt dat het geval te zijn.

Brussel Mobiliteit merkte voor de eerste vier maanden van 2021 een daling van 635 ongevallen in 2021 tegenover 814 in dezelfde periode van 2020. Om een vertekening door de lockdown te vermijden, kunnen de cijfers ook vergeleken worden met die voor de laatste vier maanden van 2020. Toen werden 708 ongevallen geregistreerd.  Ook het aantal dodelijke of ernstig gewonde verkeersslachtoffers lag in het eerste quadrimester van de voorbije vijf jaar nooit zo laag. De cijfers dalen voor alle weggebruikers, die van autobestuurders en -passagiers op kop. 

Zone 30 voor meer fietsers

David Dessers, schepen van mobiliteit van Leuven, ziet een andere  positieve evolutie: “De zone 30 in de historische binnenstad heeft het centrum van Leuven veel aangenamer en veiliger gemaakt voor voetgangers en fietsers. Dat heeft zich ook vertaald in bijna een verdubbeling van het aantal fietsers.” In het voorjaar van volgend jaar rolt Leuven de zone 30 ook in de deelgemeenten uit. 

Zone 30 voor het klimaat

Met het initiatief maken de steden en gemeenten werk van een duurzamere modal split. Omdat meer bewoners kiezen voor de fiets, kan de zone 30 bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. 

Fietsen is immers een laagdrempelige manier om de CO₂-uitstoot te verminderen. Dat stond in een open brief van de European Cyclists’ Federation die de Fietsersbond mee ondertekende. De brief heeft er mee voor gezorgd dat actieve mobiliteit (stappen en trappen) en openbaar vervoer officieel erkend werden als deel van de oplossing van het klimaatprobleem. Dat gebeurde vorig jaar op 10 november 2021 in de declaratie van COP26 over het transport

 

Hoe maak je van zone 30 een succes?

4 adviezen van de Fietsersbond