De fiets, de economie en de Brusselse regering

01/06/2014 - - Brussels Gewest

De komende legislatuur staat de Brusselse regering voor een moeilijke budgettaire opdracht. De nieuwe Brusselse regering zal duidelijke keuzes moeten maken en moet durven investeren in de duurzaamheid zowel op economisch als op ecologisch gebied. “Voor de publieke overheden is het vanaf vandaag al economisch rendabel om te investeren in een ambitieus fietsbeleid.” Dat is de belangrijkste conclusie van een studie over de economie van de fiets die recent werd uitgevoerd in het Brussels Gewest. 

Enkele cijfers

Nu al loont het om te investeren in het fietsgebruik: iedere bestede euro levert tussen 5 en 9 euro op. Maar nog belangrijker is dat de winst exponentieel is: hoe meer men investeert, hoe groter de economische voordelen. Een ambitieus fietsprogramma zou zo voor iedere geïnvesteerde euro een voordeel van 8 tot 19 euro kunnen opleveren. 

Het IRIS II plan stelt voorop dat tegen 2020 20% van de verplaatsingen per fiets[1] moeten gebeuren. Om die doelstelling te halen zal men het budget van de vorige legislatuur echter moeten verdubbelen tot 22 euro per inwoner per jaar [2]. Volgens deze studie zal de winst hierdoor wel jaarlijks stijgen met 300 tot 550 miljoen euro.

De voordelen

De economische voordelen zijn vooral op het vlak van gezondheid te halen. Daarnaast zullen de nodige publieke uitgaven om fietsgebruik te bevorderen (fietsinfrastructuur, promotiecampagnes, studies, subsidies voor verenigingen,…) gecompenseerd worden door winsten en besparingen op het vlak van leefmilieu, verkeerscongestie, tewerkstelling en investeringen in openbaar vervoer. 

Het mobiliteitsvraagstuk komt steeds hoger op de Brusselse agenda te staan, maar bij de duurzame vervoersmiddelen ligt de focus te eenzijdig op het openbaar vervoer (uitbreiding metro, versterking van het tramnetwerk, GEN,…). Hier zijn de investeringen zeer groot en zullen ze maar op lange termijn opbrengen. In de huidige economische context is het aangewezen om ook onverwijld te investeren in een proactief fietsbeleid. Dit kost immers minder en levert resultaten op korte termijn op. 

Een oplossing voor de crisis?

Een dergelijk beleid is niet enkel rendabel voor de regionale overheden. De studie benadrukt dat ook de burgers, ondernemingen en lokale handelaars mee de vruchten plukken als er geïnvesteerd wordt in fietsgebruik. De fiets is zonder twijfel een oplossing voor de crisis. De fietsverenigingen kunnen dit niet genoeg benadrukken.  

Lees het onderzoek van het Brussels Gewest.

 

[1] Vastgelegde doelstelling in het gewestelijk Mobiliteitsplan IRIS-II.

[2] Dit bedrag is vergelijkbaar met de jaarlijkse investering van steden in Nederland met meer dan 100 000 inwoners (€ 24/ jaar per inwoner).