Een blik op het fietsbeleid dit voorjaar

04/04/2022 - Algemeen
Het voorjaar 2022 kondigt zich druk aan op vlak van dossiers die politiek beslist moeten worden. Niet helemaal onlogisch als je weet dat er in 2024 alweer nieuwe verkiezingen aankomen en dat de regeringen in Vlaanderen, Brussel en België dus halverwege hun ambtstermijn zitten. Dat wil zeggen dat er nu nog wat ruimte is om echt vooruit te gaan en dat er nog een aantal belangrijke knopen moeten doorgehakt worden.

Zeker op Vlaams niveau is de eerste helft van de legislatuur gepasseerd met veel plannen en aankondigingen. Het goede nieuws is wel dat er voor meer dan 350 miljoen euro aan middelen vastgelegd zijn voor de fietsinfrastructuur in Vlaanderen in 2021. Wat we dit voorjaar zeker zullen opvolgen is hoeveel van die middelen ook effectief al in de volgende fase zitten.

Een aantal dossiers op Vlaams niveau die dit voorjaar eindelijk zouden moeten afgeklopt raken:
  • Een nieuwe Schelde oeververbinding voor fietsers. In 2019 werd het idee gelanceerd om een fietsbrug te maken aan de Kennedytunnel. Het afgelopen jaar is heel veel tijd gestoken in overleg om die fietsverbindingen tussen linkeroever en rechteroever robuust en betrouwbaar te maken. Dit voorjaar moet al die vergadertijd van enkele vrijwilligers, lokale afdelingen en de fietsbeleidscel van de Fietsersbond resulteren in een concreet project.
  • De optimalisering van de Brusselse ring is nog zo’n groot ander project waar we in het voorjaar zullen weten wat de opmerkingen waren van de andere partijen rond het openbaar onderzoek. Wat nu wel al duidelijk is geworden is dat de fietsplannen zeker zullen uitgevoerd worden, onafhankelijk van de rest van het project.
  • Een nieuw vademecum fietsvoorzieningen. De bijbel voor de wegbeheerder en voor de Fietsersbond over hoe de fietsinfrastructuur moet aangelegd worden. We volgen de evoluties op en zullen zeker met jullie communiceren over de goede punten en opbouwend kritisch zijn op de minder goede punten.
  • Een nieuwe visie voor het gebruik van de jaagpaden en een lichtvisie voor fietsinfrastructuur. Twee eerder technische dossiers, maar er zit zeker ook een impact in voor alle fietsers.
  • Daarnaast nog de dossiers rond openbaar vervoer en basisbereikbaarheid, het verder zetten van de kilometerheffing en het Vlaams plan rond verkeersveiligheid die in het voorjaar opnieuw op tafel zullen komen.

In Brussel kijken we heel nieuwsgierig en vol goesting uit naar de vertaling van het GOOD MOVE plan in de realisatie van wijkmobiliteitsplannen. De richting waar het naar toe zou kunnen gaan is duidelijk. In het voorjaar worden heel wat plannen concreet en moeten we goed nagaan of ze de ambities die de regering zichzelf oplegt en die wij vanuit de fietsverenigingen in Brussel helemaal ondersteunen, ook waar zullen maken.

Federaal kijken we uit naar de concretisering van het BE CYCLIST plan dat eind vorig jaar gelanceerd werd. In dat plan wordt voor de eerste keer een ambitie uitgesproken vanuit de federale regering om vanuit alle ministers en staatssecretarissen aandacht te hebben voor de fiets. Het plan moet nu concreet gemaakt worden en daar dragen we waar we kunnen zeker en vast aan bij om de juiste insteken (wegcode, fietsvergoeding voor iedereen, …) in te fluisteren bij de juiste kabinetten.

Tot slot beweegt er nog vanalles op Europees niveau waar we nu via de ECF (European Cyclist Federation) input geven, omdat die nieuwe regelgeving binnen vijf jaar impact zal hebben op Vlaanderen en Brussel. Met andere woorden, het wordt een druk voorjaar waar wij als beleidsmedewerkers opnieuw hard ons best zullen doen om jullie stem, de stem van de fietsers, te laten horen en te verdedigen.