Fietser van de dag - Ben Vanderweyden

08/11/2020 - Vlaams-Brabant - Tienen

Ben Vanderweyden kennen we allemaal als de Tiense Toots Thielemans, maar wist je ook dat Ben al fluitend naar zijn werk gaat? Zijn geheim? "Ik fiets al vele jaren regelmatig naar mijn werk (VRT) in Brussel. ’s Morgens om 7u vertrek ik met de koersfiets die ik via het werk kon leasen en ’s avonds ben ik rond 20u weer thuis. Dat doe ik tijdens de periode van het zomeruur 1 à 2 x per week en afhankelijk van het weer."

Tienen-Brussel is toch wel een hele afstand, en dus vragen we of dat niet ontzettend vermoeiend is? "Het is voor mij tegelijk heel ontspannend omdat ik kleine wegen neem en door Herverleebos rij. Maar ook wel inspannend, want het is een heel heuvelachtig parcours" Waarom Ben zo een fervente fietser is? "Het is uiteraard goed voor het milieu maar het is ook goed voor mijn portomonnee dankzij de goede fietsvergoeding van de laatste jaren. We hebben daardoor alvast 1 auto kunnen wegdoen!"

Meer en meer zie je bedrijven die hun medewekers op de fiets willen krijgen. Is dat bij de VRT ook zo? "Op de VRT hebben ze al enkele jaren een mobiliteitscoördinator. Sinds 2018 is de VRT gestart met KBC fietslease waardoor je ook verzekerd bent en je zelfs beroep kan doen op een depannagedienst! Maar op al die jaren ben ik geen enkele keer lek gereden, behalve die ene keer toen ik met de nieuwe elektrische fiets van mijn vrouw in een glasscherf reed en niet meer thuis geraakte….  Zelf werkte ik al mee aan fietsacties binnen het bedrijf. Zoals de 1043 (het postnummer van de VRT) waarbij we ploegen van 3 of 4 fietsers vormden in Strava en wie op 2 weken 1043 minuten bij elkaar fietste kreeg een geschenk. Ook heb ik me wat ingezet voor de fietsinfrastructuur en het testen van leasefietsen ism Velo."

Maar niet alleen op weg naar het werk zie je Ben op zijn fiets. "In het weekend maak ik meestal met vrienden een wat langere fietstocht. En meestal gebruik ik mijn stadsfiets om boodschappen te doen of als ik naar de stad moet."

Ben ziet ook dat de fietsinfrastructuur de laatste jaren toch verbeterd is. "Ook al zijn we er nog lang niet" vult Ben aan. "Het grootste gevaar ervaar ik steeds als er auto’s in de buurt zijn. Die kunnen soms onvoorspelbare maneuvers maken. Op gebied van recreatieve fietswegen (knooppunten) is Vlaanderen wel een droomregio !"