Fietszone lijkt aangewezen na opmeting van de Brugse binnenstad.

26/09/2020 - West-Vlaanderen - Brugge

Fietsersbond meet straatbreedtes en vraagt een fietszone in Brugse binnenstad.

Interactieve Openstreetmap OSM ; klik onderaan op "ga naar de kaart".
https://pietervdvn.github.io/MapComplete/width.html?z=14&lat=51.206&lon=3.2260
Als je klikt op een straat krijg je uitleg over straatbreedte, nodige gedeelde ruimte voor alle verkeersdeelnemers.
copyright Openstreetmap

Fietszone binnen de vesten?

bord fietszone

Sinds 1 juli 2019 laat de wegcode het invoeren van een fietszone toe.
Fietsersbond is voorstander van fietstraten en fietszones in en rond de stad.
Je zet hiermee in op de fietsveiligheid en fietscomfort. Wat ook positief is voor de leefbaarheid en het milieu in stadscentrum.
https://www.hln.be/in-de-buurt/brugge/schone-lucht-in-centrum-vergeet-het-maar~a5e666a5/
Gezellig op de fiets, verder weg van openslaande portieren, kindervriendelijk zonder verkeerstress.

In 85% van de straten in de Brugse binnenstad mag de automobilist de fietser niet inhalen.

opmeten fietsstraten Brugge

https://kw.be/nieuws/verkeer-en-mobiliteit/fietsersbond-brugge-pleit-voor-officiele-fietszone-in-de-binnenstad/article-normal-463771.html

Rood: wagens kunnen niet reglementair voorbijsteken
Oranje: deze straten hebben geen stoep en wagens kunnen er reglementair voorbijsteken als er geen voetgangers  of obstakels zijn. Hier wordt één meter extra nodige ruimte gerekend per ontbrekende stoep.
Groen: deze straat is breed genoeg. Dit wil zeggen dat auto's regelementair kunnen voorbijsteken of dat fietsen niet toegelaten is. Dit laatste is het geval op de Guido-Gezellelaan/Hendrik-Consciencelaan waar er een verplicht te gebruiken vrijliggend fietspad is.
Grijs: dit zijn woonerven, straten met 'enkel plaatselijk verkeer' of autovrije straten die ook zijn opgemeten, maar die eigenlijk niet relevant zijn voor ons verhaal. Denk aan de Breidelstraat (tussen Markt en de Brug) of aan het Jozef-Suveestraatje of de Balstraat (met 'enkel lokaal verkeer').

Stippellijn: éénrichting, ook voor fietsers

 

Meten is weten

gmf Gents milieu front afbeelding fietsstraten

https://antwerpenize.be/post/180547041152/woon-jij-ook-in-een-echte-fietsstraat-zonder-het
https://www.gentsmilieufront.be/fietsstraten
We haalden de mosterd en de afbeelding bij het Gents milieufront. Ook in Antwerpen en Gent ging men al eerder meten.

Fietsersbond bracht straatbreedtes, parkeerstroken en voetpaden in kaart met Smartphone-app OSM. Opvallend was de ruimte die geparkeerde wagens innemen. Meer straten dan gedacht bleken ook voor fiets(t)ers nog altijd eenrichting ondanks het BEV. https://fietsberaad.be/documenten/fietsen-in-tegenrichting-niet-gevaarlijker/

Methodiek

opmeten fietsstraten brugge

We meten van verhoogde stoeprand tot stoeprand omdat dit de ruimte is die wordt gedeeld door auto's en fietsers.
Een obstakel (zoals een trap, elektriciteitkast) negeren we omdat dit de meting te fel beïnvloed.
In een aantal straten is er geen verhoogde stoep. In dat geval meten we de gedeelde ruimte van voetgangers, fietsers, auto's van muur tot muur. Er wordt in OSM ook aangegeven of er een voetpad is en aan welke straatkant. In sommige straten zijn er wel 'voetpadsuggesties' , bv. met een kleurtje. Dit rekenen we niet als voetpad.

Ook de auto parkeerplaatsen werden opgemeten.
Als er een parallele parkeerstrook is, dan duiden we dit aan en nemen we de parkeerstrook mee in de straatbreedte. Witte lijnen duiden vaak een té smalle parkeerplaats aan - bv. 1.6m. Een auto is tegenwoordig al snel 1.8m tot zelfs 2.0m, dus dan springt die auto gemakkelijk 20 tot 30cm uit op de rijbaan. Hier wordt de volledige straatbreedte vermeld.
Af en toe staan de auto's schuin geparkeerd of dwarsgeparkeerd.
Ook hier kan men argumetnteren maken auto's soms langer zijn dan de voorziene parkeerlengte; maar dat is hier te variabel om in kaart te brengen.
Daarnaast gebeurt het minder dat auto's overspringen én zijn deze gevallen relatief zeldzaam in de binnenstad.