Heraanleg van Frans Gasthuislaan in Koekelberg

Na de totale herinrichting van de Josse Goffinlaan in Sint-Agatha-Berchem bleef het laatste stukje in de Frans Gasthuislaan een missing link op het traject vanuit het Schweitzerplein tot aan de Basiliek van Koekelberg.

Sinds eind augustus 2015 zijn de spoorwerken voor de tram 19 afgerond. Brussel Mobiliteit nam de fakkel over voor de aanleg van de stoepen en parkeerzones in de Frans Gasthuislaan. De werfzone in de Josse Goffinlaan en het kruispunt met de Kasteellaan-Ganshorenstraat is afgewerkt. Het afgescheiden fietspad ligt voortaan in het verlengde van de Josse Goffinlaan.

Tot deze noodzakelijke ingreep werd al meer dan twee jaar geleden opgeroepen door de lokale afdeling. Er werd zelfs een persbericht verspreid om aandacht te vragen voor die ‘missing link’ op de grens van twee gemeentes. De tekst vindt u hieronder, ter informatie.

Fietspad voor missing link in Koekelberg dringend en broodnodig

PERSBERICHT
09/10/2013

De Fietsersbond en de GRACQ zijn blij met de keuzes die het Brussels Gewest heeft gemaakt in haar plannen voor de heraanleg van de omgeving rond het Elisabethpark. Maar liefst 45 % van de weg wordt gereserveerd voor fietsers en andere actieve weggebruikers. Er is dus duidelijk gekozen voor een rechtvaardige herverdeling van de openbare ruimte.  Op 10 oktober wordt het plan van Mobiel Brussel voorgesteld in de overlegcommissie. 

Vandaag al garanderen de Goffin- en de Frans Gasthuislaan, als alternatief voor de niet-befietsbare Keizer Karellaan, een comfortabele fietsverbinding tussen het Schweitzerplein en de Basiliek van Koekelberg. Een deel van de Goffinlaan is zelfs al aangelegd met vrijliggende fietspaden, en die zouden wij graag ook zien in de Frans Gasthuislaan. Verder staan we achter het instellen van éénrichtingsverkeer rond het Elizabethpark met een busbaan in de tegenrichting waarop fietsers toegelaten zijn. 

Zowel de Fietsersbond als de GRACQ kunnen zich dus prima vinden in de plannen zoals ze er nu voorliggen. De gemeente Koekelberg heeft echter een alternatief voorstel dat roet in het eten gooit voor fietsers. Hoewel hun eigen gemeentelijk mobiliteitsplan voorziet in éénrichtingsverkeer met een busbaan in de tegenrichting, is het niet helemaal duidelijk of de gemeente die plannen wel steunt. Als er geen éénrichtingsverkeer rond het park komt, zullen de trams vast te komen zitten op de Gasthuislaan. De Mivb zou in dat geval waarschijnlijk een eigen trambedding vragen, en dan dreigen de fietspaden te vervallen. Voor ons zijn fietsers op de rijbaan in de Frans Gasthuislaan echter absoluut uit den boze.

Als er dan toch gekozen wordt voor een tram in eigen bedding, vinden wij dat de parkeerstrook moet opgeofferd worden, en niet het fietspad. Het fietsgebruik in het noordwesten van Brussel lag al lager dan het regionaal gemiddelde. Het is dan ook dringend tijd dat de ‘missing link’ op de Frans Gasthuislaan weggewerkt wordt.

Meer informatie over de plannen tot heraanleg op de site van de gemeente Koekelberg.