Heraanleg Wetstraat: open brief aan de Brusselse gemeenteraad

25/03/2013 - Brussels Gewest - Brussel Stad

Geachte burgemeester, schepenen en gemeenteraad van Stad Brussel,

De fietsersverenigingen bezorgden op 8 maart een verzoekschrift op het Stadhuis, om op 25 maart een interpellatie te mogen houden over de mogelijke heraanleg van de Wetstraat. Over dit onderwerp schreven wij in januari ook al een brief aan schepen Els Ampe. Helaas bleef de brief onbeantwoord en raakte het verzoek kennelijk kwijt. Daarom stellen we u nu onze vragen maar via deze weg.

Het gedeelte van de Wetstraat langs het Warandepark werd voor de zomer heraangelegd: in beide richtingen bleef één rijstrook voor autoverkeer over en er kwam aan twee kanten een fietspad. Een uitstekend initiatief, op een belangrijke fietsas in Brussel. Helaas liet schepen Ampe echter kort na haar aantreden weten dat er een heraanleg zou komen zodra de temperatuur dat toelaat: zij wil twee rijstroken voor autoverkeer stadinwaarts, en het fietspad op de plaats van de parkeerplaatsen voor het Parlement.

Tijdens de interpellatie hadden we willen vragen hoe deze plannen te verenigen zijn met de doelstellingen van de Stad op het gebied van het verminderen van het fijn stof, het bevorderen van de fiets (streefdoel is 20% fietsverplaatsingen in 2020!), en de zone 30 die de Stad zelf heeft ingevoerd voor de hele Vijfhoek?

Bovendien vragen we ons af hoe het zit met de inspraak en het democratisch proces: we hadden als fietsers al twee, drie ontmoetingen met schepen Ampe, waar van beide kanten mooie woorden werden gesproken over samenwerking en overleg. Mevrouw Ampe zei dat ze wilde luisteren. Maar vervolgens komt er geen antwoord op onze brief in januari, en raakt ons interpellatieverzoek kwijt.

Om te vermijden dat u in het College de indruk zou hebben dat er niemand bezwaar maakt tegen de plannen voor de heraanleg: Fietsersbond, GRACQ-Les Cyclistes Quotidiens en European Union Cyclists' Group, de Brusselse fietsersverenigingen, vragen u bij dezen om de Wetstraat langs het Warandepark zo te laten!

Hoogachtend,

Fietsersbond-GRACQ Brussel-Stad