Zo zet de Gemeente Wingene haar personeel op de fiets met Bike for Life!

06/07/2022 - Algemeen

Het Lokaal bestuur Wingene was één van de 33 deelnemende werkgevers aan Bike for Life 2021. Algemeen directeur Jurgen Mestdagh blikt terug op een succesvolle deelname van het gemeentepersoneel:  "Onze personeelsleden namen vol enthousiasme deel aan Bike for Life. Per gefietste woon-werkverplaatsing ging er €1,50 naar het goede doel. In totaal fietsten 45 personeelsleden 1.156 ritten bij elkaar en samen legden ze net geen 6.000 kilometer af. Dat leverde dus €2.000 euro op.”

Wat was de aanleiding voor jullie om deel te nemen aan Bike for Life?
Jurgen Mestdagh: “Ik had de aankondiging gezien in de nieuwsbrief van de VVSG en werd direct getriggerd door het initiatief, de combinatie van fietsen naar het werk voor een goed doel. We zetten als lokaal bestuur al meerdere jaren sterk in op duurzame mobiliteit. Het aanmoedigen van het gemeentepersoneel om te fietsen naar het werk met een benefietactie past hier helemaal in.”

Op wiens initiatief heeft de gemeente deelgenomen?
J M: “Ik heb het voorstel om deel te nemen besproken met de schepen van welzijn en de schepen van sport. Zij konden zich – gezien Wingene wil inzetten op gezonde mobiliteit en gezonde inwoners – helemaal vinden in onze deelname. Het afstemmen over het maximum sponsorbedrag dat we konden besteden voor Bike for Life verliep vlot. We besloten om het sponsorbedrag te schenken aan Think Pink, een vzw die inzet op de preventie van borstkanker. Wingene scoorde relatief laag op vlak van borstkankerscreening. Met de keuze van dit goede doel wilden we hierrond sensibiliseren.”

Jullie Bike for Life-deelname was een succes bij het personeel. Hoe verklaar je dat?
J M: “Bike for Life speelt in op twee drijfveren om te fietsen: het goede doel enerzijds en het competitie-element anderzijds. Een goed doel motiveert mensen tot een inspanning, zeker als die past binnen het dagelijkse leven zoals een fietsrit naar het werk. Daarnaast hebben we als werkgever bewust ingezet op het competitie-element: naast een algemene target om samen het maximale sponsorbedrag te halen, gaven we ‘sponsorbonussen’ aan werknemers o.b.v. hun km-aantallen. Werknemers die tussen 100 en 199 km hadden gefietst verdienden 25 euro sponsoring extra, tussen 200-299 km 50 euro extra en vanaf 300 km haalden werknemers 75 euro extra op voor het goede doel. Dit competitie-element heeft gewerkt en gezorgd voor heel wat animo om te fietsen onder de collega’s.”

Hoe zijn jullie communicatief aan de slag gegaan met Bike for Life?
J M: “We zijn goed op voorhand gestart met communiceren over de campagne naar het personeel. Ook tijdens Bike for Life hebben we via ons intranet vaak gecommuniceerd over de tussenstanden en individuele rangschikkingen van deelnemers wat betreft het aantal ritten en de afgelegde kilometers. Na afloop van de actie konden we naar buiten komen met mooie resultaten. Onze target was behaald.”

Heeft Bike for Life geholpen om het personeel vaker naar het werk te doen fietsen?
J M: “Jazeker, wat hebben tijdens Bike for Life een duidelijke toename vastgesteld van het aantal fietsritten naar het werk en het aantal werknemers dat fietst. Het mooie weer tijdens de campagne hielp ook.”

Wat doet de gemeente nog om fietsen naar het werk te stimuleren?
J M: “We betalen een maximale fietsvergoeding aan het personeel. Daarnaast zijn we als één van de eerste lokale besturen sinds begin 2022 gestart met fietsleasing voor het personeel van zodra dit wettelijk kon. In samenwerking met de Provincie West-Vlaanderen hebben we een ‘mobiscan’ laten uitvoeren en is de ‘Testkaravaan’ langs geweest om ons personeel en inwoners te laten proeven van verschillende soorten fietsen.”

Welke werkpunten zie jij nog om nog meer personeel op de fiets te trekken?
J M: “We willen de komende periode investeren in betere fietsinfrastructuur voor onze werknemers zoals goede fietsenstallingen, oplaadpunten, douches en lockers. We hebben als ambitie dat het aantal woon-werkverplaatsingen met de fiets door het personeel tegen 2025 stijgt met 20%. In 2025 willen we dat gemiddeld 65% van de medewerkers minstens één keer per jaar met de fiets naar het werk komt.”        
                                                                 
Zijn jullie van plan om opnieuw deel te nemen aan Bike for Life?
J M: “We zullen zeker opnieuw deel namen aan Bike for Life. De campagne kadert perfect in onze ambities om fietsen naar het werk verder op de kaart te zetten onder het personeel. Als landelijke gemeente met beperkte aansluitingen op het openbaar vervoer willen we in ons duurzaam mobiliteitsbeleid sterk inzetten op fietsen. Ons personeel is het best geplaatst om het goede voorbeeld te geven.”
 
Bike for Life 2022 vindt plaats van 3 t.e.m. 31 oktober en fietst ten voordele van ‘Een fiets voor iedereen’. Info en inschrijvingen: www.bikeforlife.be.

Bike for Life krijgt de wind in de rug van hoofdsponsor Bosch eBike Systems, Sport Vlaanderen, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en het Netwerk Lokaal Sportbeleid.

info@biketowork.be - of bel
naar Eddy Vaes: 0473 24 04 86
of Cindy Raes: 0489 88 85 67