Wat wil Fietsersbond Meetjesland?

Een veilig, direct en comfortabel fietsroutenetwerk

Inhuldiging fietspad langs de spoorweg in Eeklo ... een voorbeeld van goede infrastructuur

Goede fietspaden en fietsroutes zijn voor de fietser het dagelijks brood.  Ze zorgen er voor dat het veilig en aangenaam fietsen is, en maken van de fiets een volwaardig vervoersmiddel.  Recent wordt hier in het Meetjesland meer en meer op ingezet, maar de toestand van veel fietspaden en -routes blijft ondermaats.  Fietsinfrastructuur is één van de meest rendabele investeringen die een gemeentebestuur kan doen.  De gemeentebesturen kunnen wat dit betreft een voorbeeld nemen aan Nederland, wie aan de grens komt heeft geen borden nodig om te zien waar het Meetjesland eindigt en Nederland begint...

Fietsinfrastructuur hoeft ook niet veel te kosten.  Invoering van een fietsstraat of zone 30 en aanpassingen aan de weginrichting om het straatbeeld ook aan te passen aan die maximumsnelheid kunnen op veel plaatsen wonderen doen.  Bij oversteekplaatsen en andere conflictpunten is meer nodig, gericht inzetten van de middelen is dan ook de boodschap!  

Een volwaardig fietsenstalling en -parkeerbeleid

1 parkeerplaats heeft ruimte voor 42 plooifietsen

Winkelen, het openbaar vervoer nemen of een terrasje doen: eens zo aangenaam met de fiets.  Maar je moet de fiets natuurlijk ook kwijt geraken.  En dat betekent dat er voldoende en veilige fietsenstallingen moeten voorzien worden.  Een knelpunt in zowat elke gemeente.  Als er al aandacht voor is dan is dat meestal voorbehouden voor enkele "belangrijke" punten zoals het station, en zelfs dan is het meestal ondermaats.  Ook het handhavingsbeleid laat dikwijls te wensen over: controle door de politie ontbreekt, een gestolen fiets melden is dikwijls verloren moeite.  Om hier verandering in te brengen duwen wij aan de kar.  

Handhaving van het 30/50/70 principe

Fietsstraat, auto te gast!

Wij willen een versnelde invoering van zones 30 in zowat alle woonwijken van het Meetjesland. In bestaande zones 30 dient de snelheidsbeperking te worden afgedwongen, vooral in de schoolomgevingen. Nu heerst daar een onaanvaardbaar gedoogbeleid, wat leidt tot soms zeer hoge snelheden.  Het 30/50/70 stelt dat de snelheidslimiet voor auto's en vrachtwagens moet aangepast worden aan de fietsinfrastructuur.  Waar fietspaden ontbreken of te dicht bij de auto's liggen moet de snelheid lager om zo (dodelijke) ongelukken te vermijden.

Sensibiliseren door gebruik te maken van de voorbeeldfunctie

De Deense kroonprinses brengt haar kinderen met de bakfiets naar de kinderopvang

In echte fietslanden is het de normaalste zaak van de wereld dat gezagsdragers en functionarissen met de fiets naar het werk of de winkel gaan.  Foto's van de Deense kroonprinses die haar kinderen naar de school brengt met de bakfiets gaan de wereld rond.  In het Meetjesland is dit een zeldzaamheid.  De auto blijkt hét vervoersmiddel naar keuze voor veel burgemeesters, schepenen en gemeenteraadsleden.  Dit zet meteen een slecht voorbeeld, maar zorgt er ook voor dat de dagelijkse fietspraktijk dikwijls niet gekend is voor diegenen die de keuzes maken.  Het kan anders, tijd dus om hier werk van te maken!

Onderhoud van fietsinfrastructuur hoger op de agenda plaatsen

Winters hindernissenparcours

Fietsinfrastructuur ligt er al te vaak sterk verwaarloosd, vuil en zelfs gevaarlijk bij.  Glascontainers pal naast het fietspad en auto-ongelukken die zorgen voor glasscherven, putten, losse tegels, slecht ingewerkte deksels van nutsvoorzieningen, slecht onderhouden groen langs het fietspad die de doorgang belemmert, sneeuw die een fietspad onbereidbaar maakt,  ... .   Dit zijn aandachtsproblemen die gemakkelijk kunnen opgelost worden. 

Een actief handhavingsbeleid

Auto op fietspad

Ondanks herhaalde acties wordt foutparkeren op voet-, fiets- en zebrapaden nog te veel oogluikend toegestaan. In het centrum wordt door sommigen te hard gereden, wat de verkeersonveiligheid sterk doet toenemen. Naast infrastructurele maatregelen zoals wegversmallingen en verkeerstafels, dienen laagvliegers streng te worden aangepakt.  Verkeersveiligheid moet een prioriteit zijn voor alle politiezone's, met voldoende middelen en prioriteit voor de zwakke weggebruiker.