Fietsersbond en GRACQ eisen inspraak bij inrichting fietspad Tervurenlaan

10/11/2021 - Algemeen

Beeld: © Vincent De Wolf

Begin deze week bereikte de situatie op de Tervurenlaan een recordniveau van absurditeit. Op initiatief van de burgemeester van Etterbeek is men begonnen met het aanbrengen van fietsmarkeringen op de ventwegen van de laan... plannen waarover geen enkel overleg heeft plaatsgevonden en die niet beantwoorden aan de herhaalde verzoeken van de fietsers. Dit is pure sabotage, vanuit het standpunt van Fietsersbond en GRACQ.

De Tervurenlaan en het gebrek aan fietsvoorzieningen halen regelmatig de krantenkoppen... tot groot ongenoegen van de fietsers, die al jaren wachten op veilige en comfortabele fietsvoorzieningen op dit traject. Het overleg vordert, maar aan een slakkengang. Of liever, het ging vooruit. Want voor de door het Gewest geplande werkzaamheden konden beginnen, besloot de burgemeester van Etterbeek plotseling dat de situatie voor fietsers onhoudbaar was geworden en gaf hij via een politieverordening opdracht tot het aanbrengen van een gemarkeerd fietspad.

Afgezien van de juridische aspecten van een dergelijke beslissing is het project niet besproken, ondanks de regelmatige dialoog tussen de groep fietsers en de nieuwe schepen voor Mobiliteit van Etterbeek. Het is dus in totale ondoorzichtigheid dat deze inrichtingen hebben plaatsgevonden.

Op dit moment hebben de Fietsersbond en GRACQ geen concrete informatie over het project van de gemeente, dat opnieuw met het Gewest zal worden besproken. Maar uit de creatie van een eenrichtingsfietspad blijkt nu al dat de eisen van de fietsers niet zijn gehoord: zij hebben zich steeds uitgesproken voor een tweerichtingsverkeer aan de zuidzijde van de laan (in de richting van Montgomery).

Het toont ook aan dat de burgemeester niet op de hoogte is van de behoeften van de fietsers: door de barrière die wordt gevormd door de Tervurenlaan, een echte stadssnelweg, gebruiken veel fietsers de laan nu al illegaal in de verkeerde richting.De fietsersverenigingen maken zich ook zorgen over de verandering van de rijrichting aan de noordzijde: een verandering die reële vragen oproept over de verkeersveiligheid in de voorgestelde configuratie.  

Er is echter een sprankeltje hoop: het schrappen van parkeerplaatsen, dat nodig is om de gewenste verbeteringen aan te brengen, lijkt voor de burgemeester niet langer een onoverkomelijk probleem te zijn.

Fietsersbond en GRACQ herhalen hun verzoek om een inrichting die overeenstemt met de rest van de route (veilig en tweerichtingsverkeer), en dringt erop aan dat het project vóór de uitvoering wordt besproken met de belangrijkste betrokkenen: de fietsers zelf.

FIETSERSBOND IJVERT VOOR BETERE FIETSINFRASTRUCTUUR

Meer over het STOP-principe en het 30-50-70-principe