Hoe moedigt Lidl België haar werknemers aan om te fietsen?

13/12/2021 - Algemeen

De werknemers van Lidl België doen mee aan de Spring Challenge van Bike to Work

Smart Discounter Lidl België wil voor haar mobiliteit 50% minder CO2 uitstoten in 2025 t.o.v. 2015. Het fietsbeleid vormt een belangrijke schakel om dat doel te bereiken. We spraken met Mobility Coordinator Caroline Peersman en Communicatiemedewerker Amber Van den Bossche.

CO2-uitstoot in kaart

Lidl België werkt aan een dashboard om de uitstoot van haar mobiliteit in kaart te brengen. Caroline Peersman: “We weten hoeveel autokilometers werknemers afleggen voor woon- werkverkeer en dienstverplaatsingen. Die gegevens maken we zichtbaar via het dashboard. Zo kunnen we de trends bekijken en zien we de impact van ons beleid op de uitstoot.”

Om de uitstoot te doen dalen zet het mobiliteitsbeleid van Lidl in op de vergroening van het wagenpark, telewerk, alternatieve vervoersmiddelen zoals de fiets en openbaar vervoer. “We zijn nu een jaar bezig om de fiets als alternatief voor de wagen te promoten,” zegt Caroline.

Een fiets leasen

Een van de initiatieven om medewerkers op de fiets te krijgen is leasing. “In ruil voor een stukje brutoloon kunnen werknemers een fiets leasen,” legt Caroline uit. “In de leasing zit het onderhoud, pechverhelping en een verzekering.” Vandaag is fietsleasing geïmplementeerd voor 3 van de 5 distributiecentra. 

In de toekomst hoopt Lidl fietsleasing te kunnen uitrollen voor alle medewerkers. Voorlopig kunnen werknemers nog geen speed pedelec leasen. “Voor ons is het allerbelangrijkste dat werknemers veilig op het werk geraken.”

Fietsinfrastructuur voor winkels en kantoor

Lidl past waar mogelijk de infrastructuur van haar sites aan om het voor fietsers zo comfortabel mogelijk te maken. Caroline: “We hebben onze winkels, ons hoofdkantoor in Merelbeke en vijf distributiecentra. Elke site heeft oplossingen op maat. In elk project gaan we doordacht te werk zodat de fietsende klanten en medewerkers zich veilig kunnen verplaatsen naar en op onze terreinen.”

“Aan de winkels zijn er fietsenstallingen met gratis oplaadpunten voor e-bikes. De nieuwste winkels hebben ook zonnepanelen om duurzame elektriciteit te voorzien”, vertelt Caroline. “De laadpunten zijn ook beschikbaar voor onze klanten zelf.” 

“Op ons hoofdkantoor zijn er voorlopig enkel fietsenstallingen en douches. We willen er de voorzieningen voor fietsers gevoelig uitbreiden en ook laadpunten voorzien.” De distributiecentra liggen verspreid over heel België. “We merken dat de medewerkers daar minder gevoelig zijn voor het fietsbeleid, omdat de sites moeilijker te bereiken zijn met de fiets.”

Fiets community

Leasing en infrastructuur is één ding. De mensen warm maken voor de fiets is nog iets anders. Dat is het terrein van Communicatiemedewerker Amber: “Het is een hele uitdaging om onze boodschap naar onze 11.000 medewerkers uit te dragen. Ze hebben allemaal een eigen mobiliteitsprofiel.” 

Daarom denken Amber en haar team een communicatiestrategie uit. Amber: “Via het intranet en de app voor onze medewerkers delen we inspirerende artikels, video’s en spelen we in op de actualiteit om fietsen te promoten. We geven fietsende collega’s ook een platform waar ze tips en ervaringen kunnen uitwisselen. We creëren een community waar fietsers elkaar inspireren en motiveren om meer te fietsen.”

Challenges voor fietsers

“We merken dat gamificatie goed aanslaat”, stelt Amber. “We organiseren zelf initiatieven om werknemers uit te dagen meer te fietsen. Zo kunnen ze de collectie sportkleding, die we in onze winkels en webshop verkopen, ook zelf winnen.”

“We doen ook mee aan de ‘Week van de mobiliteit’ en aan de challenges van Bike to Work. Ik denk dan aan Bike for Life om te fietsen voor het goede doel en de Spring Challenge. Daarbij vorm je je eigen fietsteam en kan je andere teams uitdagen. Dat slaat enorm goed aan. In april van dit jaar deelden we 10.000 zadelhoesjes uit om de Spring Challenge te promoten.”

“Ik kom altijd wakker aan op het werk”

Hanne Dekeyser werkt op het hoofdkantoor van Lidl België in Merelbeke. Ze overbrugt de 25 km vanuit haar woonplaats Waarschoot met de speed pedelec. Hanne: “Ik fiets 3 dagen per week naar het werk. Ik ben altijd helemaal wakker wanneer ik arriveer (lacht). En tijdens de terugrit fiets ik de stress weg. Ik kom een pak rustiger thuis dan toen ik met de auto de files trotseerde.”

Hanne vindt het fijn dat Lidl de fietsende werknemers ondersteunt. “Er zijn douches, de fiets staat veilig en droog in de ondergrondse parking en af en toe krijg ik een ontbijt of een cadeautje. Ook de fietsvergoeding van 0,24€/km is mooi meegenomen.”

Hanne doet ook mee aan de challenges van Bike to Work. “Vooral de Spring Challenge vind ik leuk. Het competitie-element doet extra fietsen. Online zie je ook hoeveel CO2 je uitspaart per rit. Het is fijn om te weten dat fietsen het klimaat kan helpen.”

Hanne volgt de R4 rond Gent. Dat is de kortste weg. “Ik voel me er veilig op het aparte fietspad, toch is het opletten voor fietsers die uit de andere richting komen en auto’s die afslaan.”

 

Janssen Pharmaceutica wint gouden CFE-certificaat voor fietsbeleid

Mobiliteitscoördinator Tinneke Verboven legt uit hoe het farmabedrijf fietsen stimuleert